Religion?
"ယုံၾကည္ရာ ဘာသာ"
လူအေပါင္းယုံၾကည္ရာ ဘာသာသမုိင္း (story of religion) သည္ ကမာၻ ့ ေ႐ွးအက်ဆုံးေသာ ရာဇဝင္တစ္ပုဒ္ျဖစ္၏။ လူတုိ႔ အေလးထား႐ွာေဖြေနေသာ သဘာဝေလာကႀကီးႏွင့္ သက္႐ွင္လႈပ္႐ွားသြားလာေနၾကေသာ သတၱဝါမ်ားအားလုံး၏ အဓိပၸါယ္ ကုိ ႐ွာေဖြေနေသာ မွတ္တမ္းတစ္ခုလည္းျဖစ္၏။ သိန္းသန္းခ်ီစာအုပ္ပုံမ်ား၌ ေဟာင္းႏြမ္း၊ျပဳိပ်က္၊ဖုံးအုပ္နစ္ျမဳပ္လ်က္႐ွိေသာ ၿမိဳ႕ ေဟာင္းမ်ား၏ အုပ္ပုံေက်ာက္ပုံမ်ား၌ ဘာသာသမုိင္းအား မီးေမာင္းထုိးျပေနေသာ သက္ေသသာဓကမ်ားကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္လူတုိ ့သည္ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ မေမာႏုိင္မပန္းႏုိင္ ႐ွာေဖြၾက၏။
သူတုိ႔႐ွာေဖြေတြ႕႐ွိေသာ အရာမ်ား၌ မည္သူမ်ွ မျငင္းမပယ္၊သံသယမပြားႏုိင္ေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ကုိ မွတ္တမ္းျပဳထားၾက၏။
ထုိမွတ္တမ္းကား "ေခတ္အဆက္ဆက္၊ေနရာအဆက္ဆက္၌ သက္႐ွင္ေနထုိင္ခဲ့ ေသာလူသားမ်ားတြင္ ယုံၾကည္သက္ဝင္ရာ ဘာသာတစ္ခု အျမဲ႐ွိျခင္းပင္ " ျဖစ္ေလသည္။ ကမာၻ ေပၚ႐ွိ လူမ်ိဳးတုိင္းတြင္ မည္မ်ွေ႐ွးက်ေသာ လူမ်ိဳးစုအႏြယ္ပင္ျဖစ္သည့္တုိင္ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈတစ္ခု႐ွိတတ္ေၾကာင္း မႏုႆေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ားက ေျပာႏုိင္ပါမည္။
ယုံၾကည္သက္ဝင္ရာဘာသာကုိ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိရန္ သမုိင္းသုေတသီမ်ားႏွင့္ဘာသာပါေမာကၡမ်ားအားလုံး ၾကဳိးစားၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ယုံၾကည္မႈႏွင့္ ခံယူခ်က္မ်ား မတူညီမႈ၊ ေရးသားေျပာဆုိရာ စကားလုံးမ်ားျခားနားမႈ၊ ဓေလ့ထုံးတမ္းႏွင့္ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ကြဲျပားျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ဘာသာ၏အဓိပၸါယ္ကုိ တစ္မ်ိဳးတည္း ဖြင့္ဆုိရန္ အလြန္ခက္ခဲေလသည္။
သတ္ပုံသတ္ထုံး အဓိပၸါယ္အရ ဘာသာ(Religion) သည္ "ပုိမုိမွတ္႐ႈရန္ႏွင့္ အနီးကပ္ေလ့လာရန္"ဟု အဓိပၸါယ္ ႐ွိေသာ လာတင္းစာလုံး ေရေလးေဂ်ေရ(relegere)မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု တခ်ိဳ႕က ဆုိၾကသည္။ အကယ္၍သာ ဘာသာေခၚ(Religion)သည္ ဤစာလုံးမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု လက္ခံပါလ်ွင္ ဘာသာဆုိသည္မွာ "ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ႐ွာေဖြျခင္း၊ကုိယ္ေတာ္႐ွင္ကုိ ျပားဝတ္ၫြတ္တြား ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္းႏွင့္ ဆုိင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ၊ဂ႐ုတစုိက္၊ဂဃနဏ ေလ့လာသင္ၾကားျခင္း"ဟု ေခၚပါသည္။
တခ်ိဳ႕ကမူ မိမိကုိယ္ကုိ ေပါင္းစပ္ျခင္း (သုိ႔) စြဲျမဲစြာ ခ်ည္ေႏွာင္ျခင္း အဓိပၸါယ္ ႐ွိေသာ ေရလီဂါးေရ (religare) စကား လုံးမွ ဆင္းသက္လာေသာေၾကာင့္ "မိမိကုိယ္ကုိ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၌ စြဲျမဲစြာဆည္းကပ္ျခင္း" ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိၾကေလသည္။တခ်ိဳ႕ကလည္း "လူသည္ လုိခ်င္တပ္မက္မႈတဏွာႏွင့္ အဝိဇၨာအေမွာင္လႊမ္းမုိးမႈေၾကာင့္ အမွားျပဳကာ ျပဳရင္း သူ႔ဘဝမွ ေပ်ာက္သြားေသာ ဘုရားႏွင့္တရားသုိ႔ ျပန္လွည့္လာျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိႏုိင္ေသာ ေရေအလိေဂ်ေရ (religere) စကားလုံးမွ ဘာသာ(သုိ႔) religion စကားလုံး ဆင္းသက္လာပါသည္ဟု ဆုိၾကျပန္ပါသည္။
ထုိ႔အျပင္ ဘာသာသည္ ေပါင္းစပ္ျခင္း၊ဆက္သြယ္ျခင္း အဓိပၸါယ္ ရေသာ ေရလိဂ်ီအုိ (Religio) စကားလုံးမွ ဆင္းလာသည္ဟုလည္း ဆုိၾက၏။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ၾကည္ညဳိ သဒၵါ ပြားျခင္း၊ ဆည္းကပ္႐ုိက်ိဳး ႐ွိခုိးပူေဇာ္ကုိးကြယ္ ျခင္း၊ အက်င့္စရဏ ေဆာက္တည္ျခင္းမ်ား ပါဝင္ေလသည္
ဤသုိ႔ျဖင့္ ဘာသာဆုိသည္မွာ လူသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားဓမၼအား ယုၾကည္ သဒၵါ ပြားလ်က္၊ အက်င့္စရဏေဆာက္တည္ျခင္းအားျဖင့္ ေပါင္းစပ္ျခင္း(သုိ႔) ဆက္သြယ္ျခင္း (Religion) ဟု ႐ွင္းဆုိေလသည္။
ဤလူသားႏွင့္ဘုရား ဆက္သြယ္မႈသည္ ေလာက စၾက၀ဠာ ႀကီး၏ ျဖစ္႐ွိရပ္တည္မႈအတြက္ လူကဘုရားကုိ မွီခုိေနေသာ(ontological) ဆက္သြယ္မႈ မ်ိဳးကုိ မဆုိလုိပါေပ။ သုိ႔ေသာ္ ဘာသာဆုိသည္မွာ က်င့္ဝတ္ သိကၡာတရားႏွင့္ ညီေသာ ဆက္သြယ္မႈအားျဖင့္ အသိ ဥာဏ္႐ွိေသာ လူသားသည္ ဘုရားကုိ မွီခုိသူ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ထုိဆက္သြယ္မႈ မွ ရ႐ွိေသာ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကုိ သိ႐ွိဝန္ခံကာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ယုၾကည္သဒၵါပြားျခင္းႏွင့္ စရဏအက်င့္ ေဆာက္တည္ျခင္းတုိ႔ ျဖင့္ ျကည္ညိဳ႐ုိက်ိဳးျခင္းဟု ေခၚပါသည္။ ယုံၾကည္သဒၵါပြားျခင္းႏွင့္ စရဏအက်င့္ ေဆာက္တည္ျခင္းတုိ႔သည္ စစ္မွန္ေသာ ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္းဟု ေခၚေသာေၾကာင့္ ဘာသာ(Religion) ဆုိသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ အနေနၱာ အနနၱ သန္႔႐ွင္းျမင့္ျမတ္ေတာ္မူ၍ ႐ွိခုိးပူေဇာ္ထုိက္ေသာေၾကာင့္ လူသားတုိ႔ ကုိးကြယ္ျခင္း ဂုဏ္အဂၤါဟု ဆုိရေပမည္။
အမွန္တြင္ ဘုရားအေၾကာင္းေျပာျပရန္ အႂကြင္းမ႐ွိ ခက္ခဲပါ၏။နက္နဲပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ဘာသာကုိ "မသိနားမလည္ႏုိင္ေသာသူအား လူတစ္ဦးအေနျဖင့္ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ေျပာမျပႏုိင္ေသာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ လူ႔စကားႏွင့္ ႐ွင္းျပေနျခင္း" ျဖစ္သည္ဟုပင္ ဆုိရေပလိမ့္မည္။
တဖန္ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ဗဟုိမျပဳပဲ လူႏွင့္လူ႔ အကြၽတ္တရားကုိသာ ဗဟုိျပဳက်င့္ ေဆာက္တည္ၾကေသာ သူမ်ားအတြက္ ဘာသာကုိ ဘဝဇာတ္သိမ္း၊ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ အကြၽတ္တရားက်င့္စဥ္ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိၾကေလသည္။ရံဖန္ရံခါ ဘာသာသုေတသီမ်ားအခ်င္းခ်င္းတြင္ မိမိတုိ႔ယုံ ၾကည္ရာႏွင့္အျမင္ကုိသာ လက္ဆုပ္လက္ကုိင္ စံခ်ိန္မူေသထားကာ ၊တယူသန္ဆန္ဆန္ျဖင့္ မိမိယုံ ၾကည္ရာသာ ဘာသာအစစ္ျဖစ္၏။ တစ္ပါးသူ၏ယုံၾကည္ရာသည္ ဘာသာအစစ္ မဟုတ္ဟု ဆုိတတ္ၾက၏။ တခ်ိဳ႕ကလည္း တပါးသူ၏ ဘာသာတြင္ မိမိ၏ ႐ုိးရာယုံၾကည္ခ်က္မ်ား၊ မိမိဘာသာ၏ စကားလုံးမ်ား မပါဝင္ေသာေၾကာင့္ မိမိဘာသာသည္ (Religion) မဟုတ္၊မိမိဘာသာသည္ Religion ထက္ျမင့္ ျမတ္သည္ဟု အေရာေရာအေႏွာေႏွာဆုိတတ္ၾကေလ၏။ ဘာသာႏွင့္ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးဝိဝါဒကြဲကာ၊ ငါစြဲစြဲသြားတတ္ၾကပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘာသာဟု ျမန္မာသုံး ျမန္မာစကားလုံးႏွင့္ပဲေခၚေခၚ၊ ကမာၻ ့ စကားလုံး Religion ဟုပဲ ေခၚေခၚ၊ ဘာသာ(သုိ႔) Religion သည္ လူႏွင့္လူ႔ဒုကၡ၊ လူ႔ အကြၽတ္တရား၊ လူ႔ ပညာႏွင့္အက်င့္တရားသာလ်ွင္ ပဓာန ထားလ်က္ သဘာဝထက္ သာလြန္ထူးကဲေသာ ၊ လုံးဝ ဥႆံု ျပည့္ စုံလ်က္ အလြန္႔ အလြန္ ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္ သစၥာ တရားမ်ား(transcendence) ကုိ ပစ္ပယ္ထားလ်ွင္ ဘာသာဆုိေသာ (Religion) အဓိပၸါယ္ သည္ ျပည့္စုံႏုိင္ပါမည္လား။
တဖန္ လုံးဝ ဥႆံု ျပည့္စုံလ်က္ အလြန္႔ အလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္သစၥာတရားမ်ားႏွင့္ ထုိသစၥာ႐ွင္မ်ားသာ ပဓာနထားလ်က္ ၊လူ႔ ဒုကၡ ၊လူ႔ ပညာႏွင့္ လူ႔ အက်င့္ကုိ သာမည ထားပါလ်ွင္လည္း ဘာသာဆုိေသာ (Religion) သည္ အဓိပၸါယ္ ႐ွိႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။
လူႏွင့္လူသာလ်ွင္ ဗဟုိထားေသာေၾကာင့္ (၁၉)ရာစု အစပုိင္းမွစတင္၍ ကမၻာ ့ ေနရာေဒသအသီးသီးတြင္ ဘာသာဝါဒ အသစ္မ်ားမ်ိဳးစုံ ေပၚေပါက္ခဲ့ရ၏။ ထုိဘာသာဝါဒမ်ားတြင္ ဘာသာကုိ လူႏွင့္ လူ႔ ခံစားခ်က္၊ လူ႔ ပညာ၏ရလဒ္အျဖစ္ ယူဆကာ လူသားႏွင့္ သူ၏ပတ္ဝန္းက်င္ကုိသာ အေျခခံေလေတာ့၏။ ဘာသာကုိ စီးပြားေရးေဗဒႏွင့္ လည္းေကာင္း(Marx)၊ ေစတသိတ္ စိတ္ပညာေဗဒႏွင့္ ၎ (Freud)၊ လူမႈေရးေဗဒ (Durkheim)ႏွင့္လည္းေကာင္း ၊ဓမၼသျဂၤဳိလ္ ေဗဒ (Theology,Barth) အစားထုိးခဲ့ၾကေလသည္။
တဖန္ဘာသာတစ္ခု၌ သဘာဝထက္သာလြန္ထူးကဲေသာ၊ လုံးဝ ဥႆံု ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္တရား(transcendence) ကုိသာ ပဓာနထားလ်က္ လူႏွင့္လူ႔ က်င့္ ဝတ္က်င့္စဥ္မ်ားကုိ သာမညထားပစ္ပယ္ပါလ်ွင္လည္း ဘာသာမျဖစ္ႏုိင္ေပ။ သဒၵါ ေဗဒသာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဘာသာတုိင္းတြင္ သဘာဝထက္လြန္ကဲေသာ အဆုံးအစြန္ အံ့ ဖြယ္ရာမ်ားအေၾကာင္းကုိ နည္းမ်ိဳးစုံျဖင့္ သင္ၾကားေနၾကပါ၏။ ဤအခ်က္ကုိ သိပၸံ နည္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္လည္းေကာင္း စမ္းသပ္၍ မရႏုိင္ပါဟု ဆုိၾကေလသည္။ဘာသာတုိင္းသည္ မ်က္ေမွာက္ေလာက ကမာၻ အတြက္သာ မဟုတ္ေပ။ ေနာင္တမလြန္မွ လုံးဝျပည့္စုံေကာင္းမြန္ေသာ ေလာကုတၱရာ အေရးအတြက္သာ ျဖစ္သည္။ ထုိအနာဂတ္အတြက္ ယခုမ်က္ေမွာက္ ပစၥဳန္ပၸန္၌ ေနထုိင္ေဆာင္ရြက္ၾကျခင္းမည္၏။ သုိ႔ ေသာ္ ဘာသာမ်ား အားလုံးသည္ မ်က္ေမွာက္ကာလအတြက္ မရည္ရြယ္ျခင္းကား မဟုတ္ပါ။ မည္သည္ဘာသာတြင္မဆုိ မ်က္ေမွာက္ဘဝတြင္ လူ႔ အက်ိဳးမျပဳေသာ လူ႔ က်င့္ ဝတ္ကုိ မသင္ၾကားပါ။ ထုိလူက်င့္ဝတ္မ်ားကုိ ဘာသာအသီးသီးမွ လူမ်ား လုိက္နာၾကပါက လူသားတုိ႔ အဖြဲ႔ အစည္း တုိးတက္ေကာင္းမြန္ကာ လူတုိ႔ ရည္စူးထားေသာ အနာဂတ္ဘဝလည္း ေကာင္းမြန္လာေပလိမ့္မည္။
ေဖာ္ျပပါအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ဘာသာ(သုိ႔)Religion ကုိ အဂၤလိပ္ ျမန္မာအဘိဓာန္ကုိ ၾကည့္ ႐ုံျဖင့္ အဓိပၸါယ္ မဖြင့္ဆုိႏုိင္ပါ။
ဥပမာအားျဖင့္ English Oxford Dictionary ၌ Religion ကုိ Belief in worship of a God.A system of faith or worship on such belief (ဘုရားကုိ ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္း၌ ယုံၾကည္ျခင္း၊ ယုံၾကည္ျခင္းစနစ္ သုိ႔ မဟုတ္ ထုိယုံၾကည္ျခင္း၌ ႐ွိခုိးပူေဇာ္ျခင္း) ဟု ဆုိေလသည္။ ထုိအဘိဓာန္၏ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္သည္ ဘာသာ အဓိပၸါယ္ ၏ တစ္စိတ္တစ္ေဒသသာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ဘာသာကုိ စာတမ္းတစ္ေစာင္ျပဳေရးသာရန္ အဂၤလိပ္ -ျမန္မာအဘိဓာန္ တစ္ခုတည္းႏွင့္မလုံေလာက္ေပ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး မာကု (Ph.D)
"ယုံၾကည္ရာ ဘာသာ"
လူအေပါင္းယုံၾကည္ရာ ဘာသာသမုိင္း (story of religion) သည္ ကမာၻ ့ ေ႐ွးအက်ဆုံးေသာ ရာဇဝင္တစ္ပုဒ္ျဖစ္၏။ လူတုိ႔ အေလးထား႐ွာေဖြေနေသာ သဘာဝေလာကႀကီးႏွင့္ သက္႐ွင္လႈပ္႐ွားသြားလာေနၾကေသာ သတၱဝါမ်ားအားလုံး၏ အဓိပၸါယ္ ကုိ ႐ွာေဖြေနေသာ မွတ္တမ္းတစ္ခုလည္းျဖစ္၏။ သိန္းသန္းခ်ီစာအုပ္ပုံမ်ား၌ ေဟာင္းႏြမ္း၊ျပဳိပ်က္၊ဖုံးအုပ္နစ္ျမဳပ္လ်က္႐ွိေသာ ၿမိဳ႕ ေဟာင္းမ်ား၏ အုပ္ပုံေက်ာက္ပုံမ်ား၌ ဘာသာသမုိင္းအား မီးေမာင္းထုိးျပေနေသာ သက္ေသသာဓကမ်ားကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္လူတုိ ့သည္ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ မေမာႏုိင္မပန္းႏုိင္ ႐ွာေဖြၾက၏။
သူတုိ႔႐ွာေဖြေတြ႕႐ွိေသာ အရာမ်ား၌ မည္သူမ်ွ မျငင္းမပယ္၊သံသယမပြားႏုိင္ေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ကုိ မွတ္တမ္းျပဳထားၾက၏။
ထုိမွတ္တမ္းကား "ေခတ္အဆက္ဆက္၊ေနရာအဆက္ဆက္၌ သက္႐ွင္ေနထုိင္ခဲ့ ေသာလူသားမ်ားတြင္ ယုံၾကည္သက္ဝင္ရာ ဘာသာတစ္ခု အျမဲ႐ွိျခင္းပင္ " ျဖစ္ေလသည္။ ကမာၻ ေပၚ႐ွိ လူမ်ိဳးတုိင္းတြင္ မည္မ်ွေ႐ွးက်ေသာ လူမ်ိဳးစုအႏြယ္ပင္ျဖစ္သည့္တုိင္ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈတစ္ခု႐ွိတတ္ေၾကာင္း မႏုႆေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ားက ေျပာႏုိင္ပါမည္။
ယုံၾကည္သက္ဝင္ရာဘာသာကုိ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိရန္ သမုိင္းသုေတသီမ်ားႏွင့္ဘာသာပါေမာကၡမ်ားအားလုံး ၾကဳိးစားၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ယုံၾကည္မႈႏွင့္ ခံယူခ်က္မ်ား မတူညီမႈ၊ ေရးသားေျပာဆုိရာ စကားလုံးမ်ားျခားနားမႈ၊ ဓေလ့ထုံးတမ္းႏွင့္ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ကြဲျပားျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ဘာသာ၏အဓိပၸါယ္ကုိ တစ္မ်ိဳးတည္း ဖြင့္ဆုိရန္ အလြန္ခက္ခဲေလသည္။
သတ္ပုံသတ္ထုံး အဓိပၸါယ္အရ ဘာသာ(Religion) သည္ "ပုိမုိမွတ္႐ႈရန္ႏွင့္ အနီးကပ္ေလ့လာရန္"ဟု အဓိပၸါယ္ ႐ွိေသာ လာတင္းစာလုံး ေရေလးေဂ်ေရ(relegere)မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု တခ်ိဳ႕က ဆုိၾကသည္။ အကယ္၍သာ ဘာသာေခၚ(Religion)သည္ ဤစာလုံးမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု လက္ခံပါလ်ွင္ ဘာသာဆုိသည္မွာ "ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ႐ွာေဖြျခင္း၊ကုိယ္ေတာ္႐ွင္ကုိ ျပားဝတ္ၫြတ္တြား ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္းႏွင့္ ဆုိင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ၊ဂ႐ုတစုိက္၊ဂဃနဏ ေလ့လာသင္ၾကားျခင္း"ဟု ေခၚပါသည္။
တခ်ိဳ႕ကမူ မိမိကုိယ္ကုိ ေပါင္းစပ္ျခင္း (သုိ႔) စြဲျမဲစြာ ခ်ည္ေႏွာင္ျခင္း အဓိပၸါယ္ ႐ွိေသာ ေရလီဂါးေရ (religare) စကား လုံးမွ ဆင္းသက္လာေသာေၾကာင့္ "မိမိကုိယ္ကုိ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၌ စြဲျမဲစြာဆည္းကပ္ျခင္း" ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိၾကေလသည္။တခ်ိဳ႕ကလည္း "လူသည္ လုိခ်င္တပ္မက္မႈတဏွာႏွင့္ အဝိဇၨာအေမွာင္လႊမ္းမုိးမႈေၾကာင့္ အမွားျပဳကာ ျပဳရင္း သူ႔ဘဝမွ ေပ်ာက္သြားေသာ ဘုရားႏွင့္တရားသုိ႔ ျပန္လွည့္လာျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိႏုိင္ေသာ ေရေအလိေဂ်ေရ (religere) စကားလုံးမွ ဘာသာ(သုိ႔) religion စကားလုံး ဆင္းသက္လာပါသည္ဟု ဆုိၾကျပန္ပါသည္။
ထုိ႔အျပင္ ဘာသာသည္ ေပါင္းစပ္ျခင္း၊ဆက္သြယ္ျခင္း အဓိပၸါယ္ ရေသာ ေရလိဂ်ီအုိ (Religio) စကားလုံးမွ ဆင္းလာသည္ဟုလည္း ဆုိၾက၏။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ၾကည္ညဳိ သဒၵါ ပြားျခင္း၊ ဆည္းကပ္႐ုိက်ိဳး ႐ွိခုိးပူေဇာ္ကုိးကြယ္ ျခင္း၊ အက်င့္စရဏ ေဆာက္တည္ျခင္းမ်ား ပါဝင္ေလသည္
ဤသုိ႔ျဖင့္ ဘာသာဆုိသည္မွာ လူသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားဓမၼအား ယုၾကည္ သဒၵါ ပြားလ်က္၊ အက်င့္စရဏေဆာက္တည္ျခင္းအားျဖင့္ ေပါင္းစပ္ျခင္း(သုိ႔) ဆက္သြယ္ျခင္း (Religion) ဟု ႐ွင္းဆုိေလသည္။
ဤလူသားႏွင့္ဘုရား ဆက္သြယ္မႈသည္ ေလာက စၾက၀ဠာ ႀကီး၏ ျဖစ္႐ွိရပ္တည္မႈအတြက္ လူကဘုရားကုိ မွီခုိေနေသာ(ontological) ဆက္သြယ္မႈ မ်ိဳးကုိ မဆုိလုိပါေပ။ သုိ႔ေသာ္ ဘာသာဆုိသည္မွာ က်င့္ဝတ္ သိကၡာတရားႏွင့္ ညီေသာ ဆက္သြယ္မႈအားျဖင့္ အသိ ဥာဏ္႐ွိေသာ လူသားသည္ ဘုရားကုိ မွီခုိသူ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ထုိဆက္သြယ္မႈ မွ ရ႐ွိေသာ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကုိ သိ႐ွိဝန္ခံကာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ ယုၾကည္သဒၵါပြားျခင္းႏွင့္ စရဏအက်င့္ ေဆာက္တည္ျခင္းတုိ႔ ျဖင့္ ျကည္ညိဳ႐ုိက်ိဳးျခင္းဟု ေခၚပါသည္။ ယုံၾကည္သဒၵါပြားျခင္းႏွင့္ စရဏအက်င့္ ေဆာက္တည္ျခင္းတုိ႔သည္ စစ္မွန္ေသာ ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္းဟု ေခၚေသာေၾကာင့္ ဘာသာ(Religion) ဆုိသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ အနေနၱာ အနနၱ သန္႔႐ွင္းျမင့္ျမတ္ေတာ္မူ၍ ႐ွိခုိးပူေဇာ္ထုိက္ေသာေၾကာင့္ လူသားတုိ႔ ကုိးကြယ္ျခင္း ဂုဏ္အဂၤါဟု ဆုိရေပမည္။
အမွန္တြင္ ဘုရားအေၾကာင္းေျပာျပရန္ အႂကြင္းမ႐ွိ ခက္ခဲပါ၏။နက္နဲပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ဘာသာကုိ "မသိနားမလည္ႏုိင္ေသာသူအား လူတစ္ဦးအေနျဖင့္ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ေျပာမျပႏုိင္ေသာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကုိ လူ႔စကားႏွင့္ ႐ွင္းျပေနျခင္း" ျဖစ္သည္ဟုပင္ ဆုိရေပလိမ့္မည္။
တဖန္ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ဗဟုိမျပဳပဲ လူႏွင့္လူ႔ အကြၽတ္တရားကုိသာ ဗဟုိျပဳက်င့္ ေဆာက္တည္ၾကေသာ သူမ်ားအတြက္ ဘာသာကုိ ဘဝဇာတ္သိမ္း၊ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ အကြၽတ္တရားက်င့္စဥ္ဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိၾကေလသည္။ရံဖန္ရံခါ ဘာသာသုေတသီမ်ားအခ်င္းခ်င္းတြင္ မိမိတုိ႔ယုံ ၾကည္ရာႏွင့္အျမင္ကုိသာ လက္ဆုပ္လက္ကုိင္ စံခ်ိန္မူေသထားကာ ၊တယူသန္ဆန္ဆန္ျဖင့္ မိမိယုံ ၾကည္ရာသာ ဘာသာအစစ္ျဖစ္၏။ တစ္ပါးသူ၏ယုံၾကည္ရာသည္ ဘာသာအစစ္ မဟုတ္ဟု ဆုိတတ္ၾက၏။ တခ်ိဳ႕ကလည္း တပါးသူ၏ ဘာသာတြင္ မိမိ၏ ႐ုိးရာယုံၾကည္ခ်က္မ်ား၊ မိမိဘာသာ၏ စကားလုံးမ်ား မပါဝင္ေသာေၾကာင့္ မိမိဘာသာသည္ (Religion) မဟုတ္၊မိမိဘာသာသည္ Religion ထက္ျမင့္ ျမတ္သည္ဟု အေရာေရာအေႏွာေႏွာဆုိတတ္ၾကေလ၏။ ဘာသာႏွင့္ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးဝိဝါဒကြဲကာ၊ ငါစြဲစြဲသြားတတ္ၾကပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘာသာဟု ျမန္မာသုံး ျမန္မာစကားလုံးႏွင့္ပဲေခၚေခၚ၊ ကမာၻ ့ စကားလုံး Religion ဟုပဲ ေခၚေခၚ၊ ဘာသာ(သုိ႔) Religion သည္ လူႏွင့္လူ႔ဒုကၡ၊ လူ႔ အကြၽတ္တရား၊ လူ႔ ပညာႏွင့္အက်င့္တရားသာလ်ွင္ ပဓာန ထားလ်က္ သဘာဝထက္ သာလြန္ထူးကဲေသာ ၊ လုံးဝ ဥႆံု ျပည့္ စုံလ်က္ အလြန္႔ အလြန္ ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္ သစၥာ တရားမ်ား(transcendence) ကုိ ပစ္ပယ္ထားလ်ွင္ ဘာသာဆုိေသာ (Religion) အဓိပၸါယ္ သည္ ျပည့္စုံႏုိင္ပါမည္လား။
တဖန္ လုံးဝ ဥႆံု ျပည့္စုံလ်က္ အလြန္႔ အလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္သစၥာတရားမ်ားႏွင့္ ထုိသစၥာ႐ွင္မ်ားသာ ပဓာနထားလ်က္ ၊လူ႔ ဒုကၡ ၊လူ႔ ပညာႏွင့္ လူ႔ အက်င့္ကုိ သာမည ထားပါလ်ွင္လည္း ဘာသာဆုိေသာ (Religion) သည္ အဓိပၸါယ္ ႐ွိႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။
လူႏွင့္လူသာလ်ွင္ ဗဟုိထားေသာေၾကာင့္ (၁၉)ရာစု အစပုိင္းမွစတင္၍ ကမၻာ ့ ေနရာေဒသအသီးသီးတြင္ ဘာသာဝါဒ အသစ္မ်ားမ်ိဳးစုံ ေပၚေပါက္ခဲ့ရ၏။ ထုိဘာသာဝါဒမ်ားတြင္ ဘာသာကုိ လူႏွင့္ လူ႔ ခံစားခ်က္၊ လူ႔ ပညာ၏ရလဒ္အျဖစ္ ယူဆကာ လူသားႏွင့္ သူ၏ပတ္ဝန္းက်င္ကုိသာ အေျခခံေလေတာ့၏။ ဘာသာကုိ စီးပြားေရးေဗဒႏွင့္ လည္းေကာင္း(Marx)၊ ေစတသိတ္ စိတ္ပညာေဗဒႏွင့္ ၎ (Freud)၊ လူမႈေရးေဗဒ (Durkheim)ႏွင့္လည္းေကာင္း ၊ဓမၼသျဂၤဳိလ္ ေဗဒ (Theology,Barth) အစားထုိးခဲ့ၾကေလသည္။
တဖန္ဘာသာတစ္ခု၌ သဘာဝထက္သာလြန္ထူးကဲေသာ၊ လုံးဝ ဥႆံု ေကာင္းမြန္ေသာ သဘာဝလြန္တရား(transcendence) ကုိသာ ပဓာနထားလ်က္ လူႏွင့္လူ႔ က်င့္ ဝတ္က်င့္စဥ္မ်ားကုိ သာမညထားပစ္ပယ္ပါလ်ွင္လည္း ဘာသာမျဖစ္ႏုိင္ေပ။ သဒၵါ ေဗဒသာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဘာသာတုိင္းတြင္ သဘာဝထက္လြန္ကဲေသာ အဆုံးအစြန္ အံ့ ဖြယ္ရာမ်ားအေၾကာင္းကုိ နည္းမ်ိဳးစုံျဖင့္ သင္ၾကားေနၾကပါ၏။ ဤအခ်က္ကုိ သိပၸံ နည္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္လည္းေကာင္း စမ္းသပ္၍ မရႏုိင္ပါဟု ဆုိၾကေလသည္။ဘာသာတုိင္းသည္ မ်က္ေမွာက္ေလာက ကမာၻ အတြက္သာ မဟုတ္ေပ။ ေနာင္တမလြန္မွ လုံးဝျပည့္စုံေကာင္းမြန္ေသာ ေလာကုတၱရာ အေရးအတြက္သာ ျဖစ္သည္။ ထုိအနာဂတ္အတြက္ ယခုမ်က္ေမွာက္ ပစၥဳန္ပၸန္၌ ေနထုိင္ေဆာင္ရြက္ၾကျခင္းမည္၏။ သုိ႔ ေသာ္ ဘာသာမ်ား အားလုံးသည္ မ်က္ေမွာက္ကာလအတြက္ မရည္ရြယ္ျခင္းကား မဟုတ္ပါ။ မည္သည္ဘာသာတြင္မဆုိ မ်က္ေမွာက္ဘဝတြင္ လူ႔ အက်ိဳးမျပဳေသာ လူ႔ က်င့္ ဝတ္ကုိ မသင္ၾကားပါ။ ထုိလူက်င့္ဝတ္မ်ားကုိ ဘာသာအသီးသီးမွ လူမ်ား လုိက္နာၾကပါက လူသားတုိ႔ အဖြဲ႔ အစည္း တုိးတက္ေကာင္းမြန္ကာ လူတုိ႔ ရည္စူးထားေသာ အနာဂတ္ဘဝလည္း ေကာင္းမြန္လာေပလိမ့္မည္။
ေဖာ္ျပပါအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ဘာသာ(သုိ႔)Religion ကုိ အဂၤလိပ္ ျမန္မာအဘိဓာန္ကုိ ၾကည့္ ႐ုံျဖင့္ အဓိပၸါယ္ မဖြင့္ဆုိႏုိင္ပါ။
ဥပမာအားျဖင့္ English Oxford Dictionary ၌ Religion ကုိ Belief in worship of a God.A system of faith or worship on such belief (ဘုရားကုိ ႐ွိခုိးကုိးကြယ္ျခင္း၌ ယုံၾကည္ျခင္း၊ ယုံၾကည္ျခင္းစနစ္ သုိ႔ မဟုတ္ ထုိယုံၾကည္ျခင္း၌ ႐ွိခုိးပူေဇာ္ျခင္း) ဟု ဆုိေလသည္။ ထုိအဘိဓာန္၏ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္သည္ ဘာသာ အဓိပၸါယ္ ၏ တစ္စိတ္တစ္ေဒသသာျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ဘာသာကုိ စာတမ္းတစ္ေစာင္ျပဳေရးသာရန္ အဂၤလိပ္ -ျမန္မာအဘိဓာန္ တစ္ခုတည္းႏွင့္မလုံေလာက္ေပ။
ဘုန္းေတာ္ႀကီး မာကု (Ph.D)
No comments:
Post a Comment