၁
ဦးေနဝင္းမတိုင္မီ ဦးနုက ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ျပဌာန္းတယ္။
ထိုစဥ္က အေျခအေနအရ.. ခရစ္ယာန္ Mission ေက်ာင္းေတြဟာ သိပ္အားေကာင္းလာတယ္။
အေမရိကန္နဲ႔ ျဗိတိန္က ခရစ္ယာန္ missionary သာသနာျပဳ ဆရာေတြကိုယ္တိုင္သင္ၾကားေပးတဲ႔ အတြက္ အဆိုပါေက်ာင္းေတြဟာ အဂၤလိပ္စာ စေကးမွာ အထူးေကာင္းမြန္သည့္အျပင္ သိပၸံ ဝိဇၨာ ဘာသာရပ္မ်ား ပို႔ခ်မႈအပိုင္းမွာပါ အစိုးရေက်ာင္းေတြထက္ သာလြန္ခဲ႔တယ္။
၂
ယုဒသာန္ေကာလိပ္ဟာ ထိုအခ်ိန္အခါက အေရွ႕ေတာင္အာရွရဲ႕ အေကာင္းဆံုးေကာလိပ္ေတြထဲမွာ တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္ခဲ႔တယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွနိုင္ငံေတြက ေက်ာင္းသားေတြေတာင္ ယုဒသာန္ေကာလိပ္ကို လာေရာက္ျပီး ပညာသင္ယူရတဲ႔ အဆင့္ထိ ေအာင္ျမင္ခဲ႔တယ္လို႔ ဆိုတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီမစ္ရွင္ေက်ာင္းေတြဟာ ျမန္မာျပည္ရွိ စာသင္သားမ်ားအားလံုးကို အထူးဆြဲေဆာင္နိုင္ခဲ႔တယ္။ ခရစ္ယာန္မ်ားသာမက ဗုဒၶ ၊ မူဆလင္ စတဲ႔အျခားဘာသာဝင္မ်ားပါ တက္ေရာက္နိုင္ဖို႔ အထူးႀကိဳးစားရတဲ႔ေက်ာင္းေတြ ျဖစ္လာတယ္။
၃
ဒီ ခရစ္ယာန္မစ္ရွင္ေက်ာင္းေတြဟာ သမၼာက်မ္းစာကို မသင္မေနရဘာသာရပ္ (compulsory subject) အျဖစ္ ထည့္သြင္းထားတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ပညတ္ေတာ္ (၁၀) ပါး ၊ မဂၤလာတရား (၈) ပါး စတဲ႔ က်မ္းခ်က္ေတြကို အလြတ္က်က္မွတ္ရတာေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ သြန္သင္ခ်က္နဲ႔ အေတာ္ေလး ယဥ္ပါးေနတဲ႔ အခ်ိန္အခါျဖစ္တယ္။
၄
ဒီလိုမ်ိဳး ေက်ာင္းသားေတြအပၚ ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာဆိုင္ရာ စာေပမ်ား လႊမ္းမိုးမႈဟာ ဗုဒၶဘာသာ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈကို ထိခိုက္ေစနိုင္တယ္လို႔ ဦးနုအစိုးရက ယူဆဟန္ ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိမိတို႔ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ စာေပမ်ားကို ျမင့္တင္ရမယ့္အစား ခရစ္ယာန္စာေပလႊမ္းမိုးမႈကို ဟန္႔တားတဲ႔အေနနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ဥပေဒထုတ္ သတ္မွတ္ခဲ႔တယ္။ ဒါဟာ KIO/KIA ထြက္ေပၚလာေစတဲ႔ အဓိကအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားထဲက တစ္ခုျဖစ္တယ္။
၅
ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ျပီးခဲ႔သည့္တိုင္ ခရစ္ယာန္မစ္ရွင္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေအာင္ျမင္ေက်ာေစာမႈကို အစိုးရေက်ာင္းေတြက လိုက္လို႔မမွီေသးပါဘူး။
ေရာင္စံုသူပုန္အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ ၁၉၆၂ မွာ ဦးေနဝင္း အာဏာသိမ္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္မွာ ခရစ္ယာန္မစ္ရွင္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ထင္ေပၚမႈက လံုးဝေလွ်ာ့က်သြားျခင္း မရွိပါဘူး။ ၁၉၆၉ မွာေတာ့ ဦးေနဝင္းက American Baptist Missionary (ABM) ဆရာေတြအပါအဝင္ သာသနာျပဳဆရာေတြအကုန္လံုးကို ျမန္မာျပည္ကေန ေမာင္းထုတ္တယ္။ ခရစ္ယာန္သာသနာပိုင္ျခံဝန္းေတြ အေျမာက္အမ်ားကို ျပည္သူပိုင္ သိမ္းယူတယ္။ အဂၤလိပ္စာ ေရပန္းစားေနမႈကို ေဖ်ာက္ပစ္ေလ်ာ့ခ်ဖို႔ အစိုးရေက်ာင္းသခၤန္းစာေတြမွာ အဂၤလိပ္စာကို ငါးတန္းေရာက္မွ သင္ေစတယ္။
၆
တကယ္ေတာ့ ..
အဂၤလိပ္-ျမန္မာ အဘိဓါန္ကို ဘာသာျပန္ထုတ္ေဝျပီး ေခတ္မွီပညာေရးစနစ္ကို ျမန္မာျပည္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးခဲ႔တာဟာ အေမရိကန္သာသနာျပဳဆရာ ယုဒသာန္ ျဖစ္တယ္။
၁၈၁၃ ကေန ၁၉၆၉ အထိ အေမရိကန္သာသနာျပဳဆရာေတြ (ABM ) ဟာ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးေက်ာင္းမ်ား ၊ ေဆးရံုမ်ား အစရွိတဲ႔ လူ႔အသိုင္းအဝန္းတစ္ခုရဲ႕ လူေနမႈ လိုအပ္ခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာကို ေငြေၾကးအကုန္အက်ခံျပီး ၎တို႔ကိုယ္တိုင္ လူအရင္းအႏွီးထည့္ဝင္ တည္ေထာင္ေပးခဲ႔တာျဖစ္တယ္။
၇
ဗုဒၶဘာသာကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖ္ုိ႔အတြက္ ဦးနု နဲ႔ ဦးေနဝင္းတို႔ရဲ႕လုပ္ေဆာင္မႈဟာ ဘယ္မွ်ေအာင္ျမင္ခဲ႔သလဲ ? နည္းလမ္းေကာ မွန္ခဲ႔ရဲ႕လား ?
တကယ္ေတာ့ .. ျမန္မာျပည္ထဲ ဗုဒၶဘာသာလႊမ္းမိုးမႈအရွိန္အဝါႀကီးေအာင္ မိမိဘာသာသာသနာကို ျမင့္တင္ရမယ့္အစား အျခားဘာသာကို နွိပ္ကြပ္တဲ႔သေဘာကို သက္ေရာက္သြားတယ္။ အဂၤလိပ္စကား အဂၤလိပ္စာကို နွိပ္ကြပ္ရင္း ခရစ္ယာန္စာေပလႊမ္းမိုးမႈအစား ျမန္မာစာနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာလႊမ္းမိုးမႈကို ရရွိဖို႔ ေမ်ာ္လင့္ခဲ႔ဟန္ရွိတယ္။
၈
အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္ဟာ ပညာေရးမွာဆုတ္ယုတ္ျပီး ဖြံ႔ျဖိဳးမႈွမွာ အာရွဘိတ္ခ်ီးဘက္တန္းဝင္ခဲ႔တယ္။
လူေတြရဲ႕ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္မႈေတြ အေတာ္ဆိုးဆိုးဝါးထိခိုက္ခဲ႔ရတယ္။
ဘယ္မွ်အထိဆိုးသလဲဆိုရင္ .. ျပည္တြင္းစစ္ဝဲဂရက္ထဲကေနကို ရုန္းထြက္ဖို႔ မေတြးေခၚနိုင္သလို ျဖစ္သြားၾကရတယ္။
ဒါကို စစ္ကြ်န္ပညာေရးစနစ္လို႔ အခ်ိဳ႕ေခၚၾကတယ္။
၉
က်ေနာ္ဒီသမိုင္းေၾကာင္းကို ေရးျပတာဟာ
တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ျပစ္တင္ေနၾကဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။
သမိုင္းမွာ မွားခဲ႔ၾကတဲ႔ အမွားကို သခၤန္းစာယူျပီး ပစၥဳပၸန္မွာ ေကာင္းမြန္တဲ႔ အနာဂါတ္ေတြကို တည္ေဆာက္နိုင္ဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။
Jan Khone
No comments:
Post a Comment